مخاطب سینمای امروز نتیجه فیلمهای دوران کودکی است/«تورنادو۱» اولین فیلم سینمای کودک است که در پلتفرمها رکورد زد
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۹۳۳۸۱
عادت سینما رفتن زمانی که از بچهها در سنین کم، از بین برود، همان بچهها در بزرگسالی دیگر مخاطب سینما نخواهند بود و برای تماشای فیلم به سینما نخواهند رفت. این مخاطبی که اکنون در سینما وجود دارد، اثرات همان فیلمهای دوران کودکی است.
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست معرفی فیلم سینمایی «تورنادو۲» عصر امروز در خانه اجرایی جشنواره برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست سیدجواد هاشمی کارگردان فیلم «تورنادو۲» با اشاره به اینکه به نشانه اعتراض ماسکم را برمیدارم، گفت: تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است سینماست و دیگر نهادها و مشاغل فعالیت خودشان را دنبال میکنند و متاسفانه در همه زمینهها به سینما ظلم میشود. امروز زمانی که در صندلی سالن سینمای جشنواره نشستم تعجب کردم و تنها سوالم این است که موضوع تا چه زمانی میخواهد ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به فیلم «تورنادو۲» عنوان کرد: خوشحالم از این که «تورنادو۲» بهتر از نسخه اولش شده است با اینکه به «تورنادو۱» بسیار ظلم شد، در تلویزیون برای رقیب این فیلم هزاران تیزر و برای تورنادو تنها سی تیزر کار شد. زمانی که تیزر فیلم تورنادو دریکی از شبکههای ماهواره پخش شد ۱ میلیارد فروش کرد. متاسفانه کرونا جلوی باقی اکران فیلم گرفت و خوشحالم به اولین فیلم تاریخ سینمای کودک ونوجوان بدل شد که در پلتفرمها دیده شد و بیش از ۱۰۰ هزار نسخه قاچاق داشت.
این کارگردان ادامه داد: کار برای بچهها سخت است و اگر کسی بچهها را جدی بگیرد سختتر است، متاسفانه همیشه در متن دچار مشکل هستیم. بچهها در هر کشوری مهم هستند و هرچه برایشان خرج کنیم کم است. متاسفم که شبکههای تلویزیون در این راستا با سینمای کودک همراه نیستند.
عباس دلدار جانشین تهیه فیلم در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: متاسفانه حمایتی از فیلمهای کودک نمیشود. سرمایه گذار سرمایه میگذارد اما هیچ تبلیغاتی برای فیلمها صورت نمیگیرد.
هاشمی با اشاره به خطرات عدم دوستی کودکان با سینما در بزرگسالی گفت: عادت سینما رفتن زمانی که از بچهها در سنین کم، از بین برود، همان بچهها در بزرگسالی دیگر مخاطب سینما نخواهند بود و برای تماشای فیلم به سینما نخواهند رفت. این مخاطبی که اکنون در سینما وجود دارد، اثرات همان فیلمهای دوران کودکی است.
عباس جمشیدی بازیگر فیلم سینمایی «تورنادو۲» با اشاره به حضورش در این فیلم گفت: اولین تجربه بازیگری من در حوزه سینمای کودک و نوجوان بوده است، راهنماییها ودغدغههای آقای هاشمی بود که نقش من را ساخت.
او در بخشی از صحبتهای خود با انتقاد از شرایط تولید و نمایش فیلمهای کودک و نوجوان، اظهار داشت: زمانی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فعالی داشتیم اما الان فقط یک اسم از آن باقی مانده است.
او ادامه داد: از همه نکات مهمتر، متریال قصه است و زمانی که فقدان قصه مناسب داشته باشیم، بازیگری هم نمیخواهد به سینمای کودک وارد شود. درگذشته فیلمهای جذابی برای کودکان تولید میشد و تمام مردم ایران مخاطبان سینما بودند.
وحید نفر بازیگر این فیلم سینمایی در بخش دیگری از نشست با اشاره به فیلم سینمایی «تورنادو۲» تصریح کرد: از سیدجواد هاشمی تشکر میکنم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من سپرد. درحوزه نمایش نقشهای مشابه این کار را داشتهام اما بازی در این فیلم یکی از سختترین نقشهایی بود که بهعهده داشتم، بعد از سه ساعتونیم گریم سخت در لوکشینهای مختلف این نقش را بازی میکردم. در برخورد اول به عنوان بازیگر درباره زبان اختراعی آقای هاشمی در گویش نقشهای فیلم تعجب کردیم. تخیل فرهیخته آقای هاشمی این فیلم را تولید کرده است.
مهران گنبدلو تدوینگر با اشاره به تدوین فیلم «تورنادو۲» توضیح داد: سیدجواد هاشمی پکیج کاملی از سینماست. بیش از نیمی از فیلم جلوههای ویژه زیادی داشته است که این اولین چیزی است که یک تدوینگر با آن دستوپنجه نرم میکند و تجربه بسیارخوبی برایم بوده است. فیلم «تورنادو۲» مخصوص کودک است و قاعدتا ساختار ذهن این مخاطب با مخاطب بزرگسال فرق دارد پس این فیلم ممکن است برای بزرگسالان جذاب نباشد اما حتما برای کودکان جالب است.
هاشمی در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: عشق در فیلمهای کودک ممنوع است، این درحالیست که یکی از مولفههای سینمای کودک است. ترس و دلهره یکی از المانهای فیلمهای کودک است. این ترس در «هریپاتر» یا حتی «سیندرلا» هم موجود است. اگر آن خرس در فیلم «گلنار» نبود، گلنار ماندگار نمیشد. بچهها عجوزه را بیشتر از باقی نقشهای فیلم «پیشونی سفید» دوست داشتند. کسی که تجربه ترس را در سینما نداشته باشد جایی با آن مواجه میشود و هیچ آشنایی با آن ندارد.
نگار نافد بازیگر فیلم «تورنادو۲» عنوان کرد: درحوزه تئاتر کودک فعالیت کرده بودم اما کار تصویری نداشتم. قبلا بازیگران چهره کار کودک میکردند اما اکنون این اتفاق نمیافتد و این به خاطر این است که حمایتی در این زمینه نشده، هرچقدر مخاطب با شخصیتهای فیلم همذات پنداری کند، علاقهاش در این زمینه بیشتر میشود.
فرزانه زهرهوند بازیگر این فیلم سینمایی درباره حضورش در این فیلم گفت: «تورنادو۲» دومین تجربه من در کنار آقای هاشمی بود. سختیهای کار ما این است که اگر با کار کودک شروع کنیم دیده نمیشویم. تمام خانوادههای ایرانی باید کودکانشان را به سینما رفتن عادت بدهند، زیرا این عادت در ذات آنها خواهد ماند.
علیرضا احمدی بازیگر فیلم سینمایی «تورنادو۲» خاطر نشان کرد: از آقای هاشمی ممنونم که کار کودک را ارزشگذاری کرده است. قبل از آمدن به جشنواره حتی از ایشان پرسیدم برای شهید قاسم سلیمانی فیلم نمیسازی؟ گفت فعلا درگیر سینمای کودک هستم و وقت انجام کار دیگری ندارم…
«راستین عزیزپور» بازیگر نقش «هامون» با اشاره به نقش خود گفت: بازی در این فیلم برایم تجربه خوبی بود. واقعا معتقدم آقای هاشمی بازیگر میسازد. دور از گلایه سوالی که در ذهنم ایجاد شده، این است که ما در سینما با ماسک میتوانیم فیلم ببینیم اما در رستورانها همه باید ماسکهایشان را دربیاورند که خطرش بسیار بیشتر است اما در این مابین فقط به سینما ظلم میشود.
«محمدمهدی ایرانی» بازیگر نقش «شوکا» نیز در این نشست درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: فیلم «جزیره فضایی» (تورنادو۲) برای سینمای کودک و نوجوان الگو است زیرا یک اندیشه درست پشت این فیلم بوده است. این روزها به سینمای کودک بهایی داده نمیشود و به جای اینکه از کودکان حمایت شود آنها را کتک میزنند از کارشان فیلم میگیرند و در فضای مجازی پخش میکنند! در زمان کرونا ما هیچ چیزی جز فضای مجازی نداشتهایم. ما نسلی را فراموش کردیم که قراراست آینده ساز شوند.
او گفت: افتخار میکنم که در کاری بازی کردم که به نسل خودم خدمت کردم.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: تورنادو سید جواد هاشمی سینما نخواهند فیلم های کودک سینمای کودک کودک و نوجوان فیلم سینمایی فیلم سینمای آقای هاشمی بچه ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۹۳۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمیتواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
فیلم سینمایی «مست عشق» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی محصول مشترک ایران و ترکیه است که به رابطه مولانا با شمس تبریزی پرداخته و تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، عشق او به خدا را به تصویر کشیده است. پارسا فیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور، هانده آرچل، بوراک توزکوپاران، بوران کوزوم از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
«مست عشق» درگیر ظاهرسازی شده است
رضا منتظری کارشناس و منتقد سینما درباره فیلم سینمایی مست عشق کاری از حسن فتحی صحبت کرد و گفت: موضاعات عرفانی و تاریخی به دلیل سایه سنگین معناییای که دارند در چنبره فرمول های درام نویسی خیلی دشوار و سخت میتوانند به تصویر کشیده شوند؛ به همین دلیل اغلب فیلمهایی که در این حوزه شاهد آنها هستیم یا معناگراهای سطحینگر هستند یا فقط شاهد یک سری ظاهر سازی و زرق و برقهای تاریخی در طراحی صحنه ، لباس یا جلوههای ویژه هستیم.
وی ادامه داد: از این رو مهم ترین مسئله و معضل « مست عشق» این است که بیش از مقوله مهم درام پردازی و فیلمنامه نویسی درگیر ظاهر سازی شده است. این فیلم سینمایی درگیر این است که طراحی صحنه، لباس با شکوه و هنروران فراوانی داشته باشد؛ اما در سطحی ترین اتفاقات ممکن لنگ است یعنی برای مثال دوبله فوقالعاده ضعیفی دارد و نمیتواند مخاطب را جذب خود کند.
این منتقد سینما افزود: در «مست عشق» جلوههای بصری فاجعه است و من مانده ام چنین فیلمی که برایش هزینه شده و خارج از کشور تولید شده است چطور به جلوههای بصری توجه نداشته است که این یک موضوع بسیار بسیار عجیب است.
وی تصریح کرد: شما فرض کنید یک ساعت از فیلم گذشته اما هنوز درام شکل نگرفته است و مخاطب متوجه نمیشود که قرار است چه داستانی را دنبال کند و نمیداند داستان مرگ شمس را دنبال کند یا داستان عشق علاءالدین به دختر مولانا و یا قصه زندگی مولانا را دريابد. تنها یک روایت کلاسیک و خطی میتوانست کمک شایانی به روند فیلم و ارتباط گیری مخاطب با اثر کند اما آنقدر فیلمنامه ناقص بود که با فلش بکهای پی در پی و آمدن به زمان حال نمیتواند مخاطب را جذب کند.
فکر نمیکردم «مست عشق» دچار پراکنده گویی باشد
منتظری منتقد سینما گفت: همچنین یک نکتهای که دوست دارم بگویم این است که از مسائلی که باعث شد خود من به سینما بروم و وقت بگذارم این بود که فکر میکردم حسن فتحی با توجه به آثار خوبی که در کارنامه هنری اش دارد، یک درام پرداز متبحری است؛ فکر نمیکردم چنین اثری را ببنیم که اینقدر دچار پراکنده گویی باشد.
وی درباره آمار گیشه و جذب مخاطبان ادامه داد: من فکر میکنم اگر بخواهیم به دلایل جذب مخاطب اشاره کنیم و بگوییم چرا این فیلم پر فروش شده است، چند مسئله داریم. یک اینکه داستان شمس و مولاناست، اصولا اساتید و بزرگان ادبی و مفاخر فرهنگی، هنری، نظامی و سیاسی مورد توجه هستند و مخاطب خاص خود را دارند و برای مردم جالب است که داستان شمس و مولانا را ببینند. مورد بعدی اینکه کسانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی قاعدتا هنوز برای بخشی از جامعه اهمیت دارند و بخشی از مخاطبان برای این افراد به سینما میروند. ضمنا هفت نفر از بازیگران مست عشق ترک هستند و سریالهای ترکی فارسی زبان توانسته بخشی از مردم را علاقهمند به سریالهای ترکی کند و مردم علاقه مند باشند که بروند چنین اثری را از پرده سینما ببنید. چهارمین نکته این است که مردم سابقه خوبی از کارهای تاریخی آقای فتحی دارند و این باعث میشود که مردم این اثر را خارق العاده ببنیند و به تماشای آن بنشینند. نکته مهم بعدی این است که تولید مشترک با دیگر کشورها که اصولا از نظر فرهنگی نزدیک به هم هستیم، همیشه میتواند جذاب باشد.
این منتقد افزود: همه این موارد که ذکر کردم توانسته است دست به دست هم بدهد و فیلم را پرفروش کند اما این پرفروش شدن فیلم اصلا مهم نیست زیرا مدتها است که سینمای ایران به طور بیمارگونه ای اسیر عدد و رقم و فروش شده است و این به این دلیل است که یک سری از مدیران فرهنگی خواسته اند یکی سری آمار را ارائه کنند و اوضاع و احوال سینمای را خوب نشان دهند. این درحالی است که اوضاع و احوال سینما فوقالعاده خراب است و فیلم سینمایی «مست عشق» ثابت میکند که هر فروش بالایی دلیل بر کامل بودن یک اثر نیست.
جسارت فیلمسازان برای به تصویر کشیدن زندگی بزرگان!
منتظری عنوان کرد: نکته مهم تری دارم که خیلی برایم اهمیت دارد و حقیقتا دلم میسوزد این است که این ظرفیتها و پتانسیلهای مهممان را از دست میدهیم و شما فرض کنید در جشنواره گذشته فیلم فجر دست بر روی بسیاری از بزرگان و مفاخر گذاشتیم و فیلمهای فوقالعاده دم دستی از آن عزیزان تولید کردیم و متاسفانه مست عشق نيز همین است و ظرفیت مهمی مانند شمس و مولانا به هدر میرود که هیچ حدی برایشان نمیتوان متصور شد. من نمیدانم فیلمسازان ما چطور به خودشان اجازه میدهند که سردستی بیایند زندگی بزرگان را به مبتذلترین و نگران کننده ترین شکل به تصویر بکشند و واقعا چه کسی، چه مسئول، چه نهاد و چه ارگانی باید جلوی چنین اتفاقی را بگیرد؟ به هرحال میتوانم در یک جمله بگویم که یک پول بسیار زیادی به هدر رفته و یک اثر بدون پروداکشن ساخته شده است که قطعا به هیچ عنوان نمیتواند در آثار تاریخی سینمای ایران به ماندگاری برسد.
وی بیان کرد: در رابطه با وقایع یا اتفاقات تاریخی مثلا همچنان جنگ نفتکش های محمد بزرگنیا را اسم میبریم و قطعا توفان شن جواد شمقدری در ذهنمان میآید اما واقعا مست عشق فیلمی نیست که یک دهه بعد کسی از آن فکت بیاورد و از آن به عنوان فیلمی یاد کند که در زمانی تولید و اکران شد.
این منتقد سینما افزود: یک اثر زمانی در ذهن میماند که یک داستان فوق العاده داشته باشد و یا کارگردانی قوی داشته باشد و یا بازیهای فوق العاده ای را ببینیم. برای مثال در این فیلم از اسم بهرام رادان استفاده شده است اما حقیقتا، واقعا و انصافا ما از این بازیگران بازیهای درخشان تری را دیدیم که مست عشق نمیتواند حتی در رتبه دهم چنین فیلمهایی جای بگیرد؛ حتی مست عشق در کارنامه خود آقای فتحی هم نمیتواند فیلم قابل تاملی محسوب شود. پس چطور میتوانیم توقع داشته باشیم که چنان فیلمی برای مخاطب ماندگار شود! نه چنین اثری تنها برای سرگرمی است. پیش از این مد بود که برای دیدن فیلمهای کمدی و خنده به سینما میرفتند اما اکنون اینگونه نیست. مست عشق نه در کارنامه هنری بازیگران و نه در کارنامه کاری کارگردانش اثر قابل قبولی نیست، پس نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که چنین کاری در ذهن مخاطب ماندگار شود.
دوبله «مست عشق» سطحی است
منتظری کارشناس سینما گفت: بخش عمده این فیلم بازیگران ترک زبان دارد اما دوبله این کار خیلی سطحی است. ما سریالهای ترکی با دوبلههای خوب داشتیم اما این دوبله به چهره و کلا بازی بازیگر نمینشیند و این موضوع غیر قابل باور است. نمیخواهم بگویم این فیلم آسیب است اما آسیب هم میتواند از دو منظر باشد؛ یک اینکه آن پتانسیل مهم مفاخر و بزرگان را زیر سوال میبرد و دوم اینکه مردم را بیشتر از فیلمهای تاریخی دور میکند که این خیلی بد است اما اینکه بخواهم بگویم این فیلم به سینمای ایران آسیب زد نه اینگونه نیست، زیرا آنقدر فیلمهای بد دیدیم که این اثر آنقدر هم بد نیست.
وی درباره مجوز فیلمنامه «مست عشق» و دیگر آثار بیان کرد: من واقعا برای شورای محترم فیلمنامه، شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش تاسف میخورم و متاسفم که نمیدانم واقعا به چه چیزی نظر میدهند؟ و آیا واقعا بحث ممیزی فیلمها برایشان مهم است؟ و آیا بخش کیفیت فیلمنامه ام برایشان مهم است که مجوزی که فیلمنامه میگیرد یک کار خوب و ارزشمندی باشد؟ واقعا دلم میخواهد یک روزی پاسخگو باشند و اساس مجوز دادنشان را برایمان بگویند و یک تجدید نظر بر روی رفتار شورای پروانه ساخت داشته باشیم و امیدوارم روی بحث کیفیت هم کار کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر