نقال، بازیگر نیست
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۶۰۲۱
هاشمی با بیان اینکه نقالی، سخنوری است، گفت: نقال یک سخنور جامعالشرایط است و علاوه بر سخنوری در زمینه داستانسرایی و قصهگویی هم مهارت و تسلط دارد.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کارگاه آموزش نقالی با عنوان «سیری در پیدایش آیین کهن پردهخوانی، تاریخچه و ساختار آن در نقالی» با هدف حفظ و ترویج این هنر آیینی و با حضور مرشد قاسم هاشمی(زرین کلاه) و جمعی از هنرمندان عرصه نقالی، پردهخوانی، شاهنامهخوانی، تعزیه، هنرهای نمایشی و علاقهمندان در سالن نارنجستان حوزه هنری یزد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قاسم هاشمی در کارگاه در خصوص تاریخ پیدایش آیین پردهخوانی از دوره صفویه، ارتباط آن با هنرهایی مانند شمایلخوانی، شمایلگردانی، سخنوری، چگونگی اجرا و کیفیت مجلس پردهخوانی، اجزای تشکیلدهنده این هنر اصیل و ساختار آن در نقالی مطالبی را بیان کرد.
وی گفت: نقالی شاخههای متعددی دارد که یکی از آنها پردهخوانی است و باید بر اساس قواعد و قوانین مختص خودش اجرا شود.
این هنرمند با بیان این که نقالی با نمایش فرق دارد، اظهار داشت: نقالی نمایش نیست و نقال هم بازیگر نیست.
هاشمی با اشاره به تعریفهای غلطی که در مورد نقالی وجود دارد، بیان کرد: نقالی، سخنوری است و نقال یک سخنور جامعالشرایط است؛ نقال، علاوه بر سخنوری در زمینه داستانسرایی و قصهگویی هم مهارت و تسلط دارد.
وی اظهار داشت: نقالی به لحاظ محتوا و مضمون به بخشهایی همچون نقالی مذهبی، تاریخی، آیینی و غیر آیینی، تقسیم میشود.
این مدرس نقالی و پردهخوانی تصریح کرد: اصلا ما نقالی نو یا نوین نداریم. زیبایی نقالی به کهنه بودن، موزهای بودن و حفظ اصالت آن است و کسانی که میخواهند در این عرصه فعالیت کنند باید با آموزش و مهارتافزایی، توان اجرای نقالی اصیل را به دست آورند.
هاشمی، بدعت و اعمال سلیقه را آفت نقالی دانست و گفت: اگر اعمال سلیقهای هم صورت میگیرد باید محدود و در قالب چارچوب، معیار و ساختار معین باشد.
وی با اشاره به محدود بودن موسیقی در نقالی، نوای نی را بهترین موسیقی برای این هنر آیینی دانست.
وی همچنین تعدادی از منابع و کتابهای مرتبط با نقالی و پردهخوانی را معرفی کرد.
هاشمی در بخش دیگر سخنان خود به ظرفیتهای هنری و ادبی استان یزد اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر، نیروهای جوان و مستعد این استان، بیشتر به هنرهای آیینی بویژه نقالی و پردهخوانی رو آوردهاند و یک نفر از این هنرمندان در سال ۹۸ علاوه بر فراگیری و آموزش نقالی و پردهخوانی، در عرصه ملی و بینالمللی نیز خوش درخشید که نویدبخش ظهور استعدادهای خوبی در این عرصه است.
وی افزود: امیدوارم با آموزش، تبلیغات و مساعدت مسئولان، نقالان و پردهخوانهای بیشتری از استان یزد به کشور معرفی شوند.
به گفته این مدرس نقالی و پردهخوانی همه علاقهمندان بهویژه هنرمندان نمایشی، میتوانند با فراگیری آموزشهای لازم، علاوه بر فعالیت در رشته هنری خودشان، در حوزه نقالی و پردهخوانی هم که یک هنر آیینی و فرهنگی است، فعالیت کنند.
وی در ادامه بر اساس «پرده کربلا» به صورت عملی بخشهایی از این واقعه را تبیین و تشریح کرد.
این کارگاه با هدف ارتقای توانمندی استعدادهای هنر نقالی، پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی، حفظ، زنده نگهداشتن و اشاعه این هنر آیینی به همت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد برگزار شد.
پایان پیام/31
منبع: شبستان
کلیدواژه: نقال نقالی بازیگر حوزه هنری نقالی و پرده خوانی هنر آیینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۶۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشیخوانی»
مسلمانان همه ساله برای به جا آوردن یکی از مهمترین آداب اسلامی راهی عربستان میشوند تا وظیفه واجب دینی خود را به جا بیاوردند؛ حال هر کدام از این زائران با آداب و رسوم متفاوتی بسته به جغرافیای محل زندگی خود به این سفر بدرقه میشوند که در ایران «چاوشیخوانی» یکی از راههای قدیمی بدرقه زائران خانه خدا است.
به گزارش ایسنا، اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه، از بامداد دوشنبه سوم اردیبهشتماه از سرگرفته شده است و از ۲۴ اردیبهشت هم حاجیان حج تمتع به مکه اعزام خواهند.
درحقیقت ایران از سال ۱۳۹۴ به دنبال وقایعی که برای برخی زائران در فرودگاه جده رخ داد، عمره را تعلیق کرد. با ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، دو کشور برای بازگشت زائران ایرانی به عمره توافق کردند. قرار بود نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با اعزام حدود ۷۰ هزار نفر، عمره بار دیگر برای زائران ایرانی برقرار شود، که طبق اعلام سازمان هواپیمایی به دلیل صادر نشدن مجوزهای پرواز و وجود برخی مشکلات فنی، این سفر به تعویق افتاد. تا آن زمان حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر برای سفر عمره ثبتنام و هزینه را واریز کرده بودند، که با تعلیق عمره، سازمان حج و زیارت با حفظ اولویت اعزام، پول این زائران را برگرداند.
کاروانهای عمره حدودا ۸۵ نفره خواهد بود و پیشبینی سازمان حج و زیارت، اعزام حدود پنجهزار نفر در قالب ۶۰ کاروان بود، که اکنون گفته میشود جمع کمتری اعزام میشوند.
برای اعزام کاروانهای عمره یک بازه زمانی ۱۰ روزه درنظر گرفته شده است، که پروازهای آن از بامداد دوشنبه سوم اردیبهشتماه با اعزام روزانه دو کاروان آغاز میشود و آخرین پرواز رفت عمره ۱۳ اردیبهشتماه خواهد بود. نخستین پروازها از بامداد دوشنبه و از دو فرودگاه تهران و مشهد انجام میشود و از آنجا که اعزام کاروانهای حج تمتع از ۲۴ اردیبهشتماه آغاز خواهد شد، بازگشت عمرهگزاران ایرانی به کشور، پیش از آن تاریخ برنامهریزی شده است.
حال اکنون که زائران ایرانی به سمت سرزمین وحی عازم میشوند، نگاهی خواهیم داشت به یکی از نسخههای چاوشی خوانی برای زائران سفر حج.
چاووشی یا چاوشی (در زبان محلی چوش)، آواز مذهبی شیعی بهویژه بدرقه یا پیشواز زائران اماکن زیارتی است. رسم چاوشخوانی برای زائرین کربلا یا مشهد از دوره صفویان و قاجاریان مرسوم شده و در سده اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است.
چاووشخوانی بهطور معمول در دستگاه «چهارگاه» از موسیقی ردیف ایرانی است و بدون همراهی ساز، اجرا و بهطور معمول توسط چند نفر خوانده میشود. دو یا چند خواننده اشعار چاووشی را با آوازی مشخص بین یکدیگر مبادله میکنند و به هم جواب میدهند. حتی ممکن است زنان نیز در این همخوانی با مردان همراه شوند.
انتهای پیام